Jul i Folkton 2016 – med Ale Möller, Lena Willemark, Esbjörn Hazelius, Roger Tallroth, Olle Linder och Lisa Rydberg


Folkkära Jul i Folkton är tillbaka traditionsenligt till jul. Samma artister, som under åtta tidigare jul-turnéer spelat sig igenom Sverige och in i publikens hjärtan, kommer i december 2016 att åka ut för att ge publiken en musikaliskt ojämförlig upplevelse. En konsert som doftar halm och gran, en kväll som sätter glädje, tradition och gemenskap i första rummet.

I Jul i Folkton ingår Ale Möller, en multiinstrumentalist och musikant som målar sitt eget musiklandskap av traditioner från många olika håll, ivrigt påhejad av sin egen nyfikenhet. Lena Willemark, sångerska, röstkonstnär, kompositör och riksspelman på fiol, född och uppvuxen i Älvdalen i nordvästra Dalarna. Esbjörn Hazelius med sin brinnande kärlek och kunskap i irländsk folkmusik, hans sånger och drivna spel på allehanda stränginstrument. Här finns riksspelmannen Lisa Rydberg som alltid haft folkmusiken sida vid sida med den klassiska musiken. Olle Linder är en sällsynt mångsidig musiker; spelar bas och allehanda slagverk.  En mästare på strängar är Roger Tallroth som främst har gjort sig känd för sitt egensinniga spel på tolvsträngad gitarr.

JUL I FOLKTON TURNÉ 2016.
10 dec Eskilstuna, Konserthallen
11 dec Stockholm, Rival
12 dec Uppsala, UKK
14 dec Falun, Kulturhuset
15 dec Örebro, Konserthuset
16 dec Göteborg Konserthuset
17 dec Linköping, Konsert & Kongress
18 dec Malmö, Palladium

Jul i folkton presenteras av Programbolaget, Monarch Music och MTA Production.

För ytterligare information, pressbilder eller intervjuer, kontakta Ronny Seimerson, Programbolaget: mobil: 070 – 325 95 14, e-post: ronny@programbolaget.com
För mer info: www.julifolkton.com

”Den här konstellationen imponerade stort i såväl klassiska julsånger i folkmusikdräkt, som i mindre kända traditionella låtar och i en del helt nyskrivet material. Allt trivsamt och självklart framfört med värme och spirituellt samspel. Här fanns genomgående en innerlighet, genuin spelglädje och musikalitet som verkligen smittade av sig och ofta lyckades beröra på djupet.

-Här bjöds direkt full närvarokänsla, jävla anamma, innerlighet och jordnära charm. Och inte minst – en extraordinär musikalitet från samtliga som på ett imponerande sätt växlande instrument under den cirka tre timmar långa spelningen. Det var också en ansenlig akustisk instrumentarsenal som mönstrades på konserthusets scen: bouzouki, hackbräda, gitarrer, låtlutor, dragspel, flöjter av många slag, fioler, rytminstrument, tramporgel… Till detta de sex vackert och effektfullt synkrona sångstämmorna”
Sune Liljevall/Arbetarbladet